Klokken er tæt på 12:30 dansk tid, da jeg tager et bad og uniformen på. Kufferten er pakket til de japanske 19 grader, jeg vil træde ud i om ca. 14 timer. Toget kører 13:33 og kl. Er 14:25 da jeg chekker ind til sk 983. Vi går ombord, chekker udstyr og mad og sørger for, at alt er klar til at modtage gæsterne, som forventer afgang 15:45. ”Flyvetiden er i dag på 10 timer og 25 minutter”, annoncerer kaptajnen og gæsterne sætter sig godt til rette. Der bliver serveret af kvalificerede, som orienterer og konverserer disciplineret og interesseret og  små tre timer senere, lægger de fleste sig til at sove eller giver sig til at se en film. Crew får lidt at spise og på netop denne tur, stemmer det fint overens med, at klokken er ca 18:30 dansk tid.  Omkring midnat, serverer vi morgenmad for de af vores gæster som ønsker at blive vækket – klokken i Japan er ca. 7:15 og vi lander 9:15 janpansk tid – 02:15 dansk tid – og en ny dag er netop stået op.

Jeg springer søvnen over og tager uniformen af og et koldt bad. Kl. 11:15 tager jeg bussen til Narita, en lille japansk by med tempel, grøn te og stegte ål. Jeg drikker kaffe og lader lys og luft trænge sig på og erstatter fysisk aktivitet med fornuften, fjerene fra dynen og dvalen. Butikker med bambus, små skure med sake, sushi, stor respekt samt ærbødighed. Jeg går gennem et villakvarter af neutrale farver og vel klippede træer i forhaven og ender i en super mall med spillemaskiner og et supermarked med varer som man ønsker sig, men må smage for at vide hvad er, da etiketten er med japanske skrifttegn ikke lader sig tyde.
Bussen til hotellet går tilbage 17:40 og kl. ca. 18:35 er jeg faldet i en længe ventet søvn. I Danmark er klokken 11:35 og de fleste er så småt begyndt at tænke på frokost. 

 

 

De ringer fra receptionen kl. 8:40 japansk tid – 01:40 dansk tid. Jeg tager et varmt bad og uniformen på. En time senere, mødes vi i receptionen og sammen kører vi til lufthavnen hvor vi går ombord, chekker udstyr og mad og srger for at alt er klar til at modtage gæster som forventer afgang 11:10. “Flyvetiden er i dag på 10 timer og 40 minutter”, annoncerer kaptajnen og gæsterne sætter sig godt til rette. Der bliver serveret af kvalificerede, som orienterer og konverserer disciplineret og interesseret og små tre timer efter, giver de fleste sig til at se en film eller lægger sig til at sove. Vi får lidt at spise og på netop denne tur, stemmer det fint overens med, at klokken er ca. 7:00 dansk tid. Før landing, omkring kl. 20:30 japansk tid, serverer vi en let middag for de af vores gæster som ønsker sig lidt at spise. Vi lander kl. 15:30 dansk tid og sammen går vi gennem lufthavnen. Solen står stadig højt og de velkendte lyde fra tog signaler, turister der spørger om vej og trafikken af folk til og fra fortæller, at en dag er godt i gang.

Jeg springer søvnen over, tager uniformen af og et koldt bad. Kl. 17:45 går jeg sammen med familien til toget. Vi kører mod Hovedbanegården og Tivoli, da det er min fars fødselsdag. Vi spadserer mod Grøften, de rød og hvidternede duge, de kulørte lamper og en tjener i hvid skjorte og sort butterfly, som byder os velkommen. Vi skåler tillykke og spiser friske asparges mousseline, fjordrejer og stenbidderrogn.  Vi forlader Grøften og går en tur gennem haven med spillemaskiner og fristelser for både adrenalin og gane,Pantomime, persisk kejserkrone og paradisblomster. Klokken 21:53 tager vi toget fra Vesterport Station og kl. ca 22:30 er jeg faldet i en længe ventet søvn. Klokken i Japan er blevet 05:30 og en ny dag er netop stået op.

//Nan